Yksityiskohtainen esittely SHIMANO- ja SRAM-maantiepyörävaihteistoista
Aloitetaan tutustumalla maantiepyörävaihteistoihin
Aivan kuten maastopyörän vaihteistot, myös maantiepyörävaihteistot sisältävät kasetin, keskiölaatikon, kammet, ketjun, jarrukahvat, vaihde- ja jarrukahvat (tunnetaan myös nimellä "Brifter" maastopyörissä), takavaihtajan, etuvaihtajan ja kaapelit. Toisin kuin maastopyörän vaihteistot, jotka keskittyvät enemmän maastoajon suorituskykyyn, jäykkyyteen ja kestävyyteen, maantiepyörävaihteistot korostavat nopeutta, aerodynamiikkaa ja kevyttä suunnittelua.
Tällä hetkellä useimmat maantiepyörävaihteistot ovat kaksoisketjujärjestelmiä, ja yksittäisketjujärjestelmät eivät ole vielä laajalle levinneitä. Yksi tunnetuimmista yksittäisketjuisista maantiepyöristä on 3T Strada.
Maantiepyörävaihteistojen markkinoita hallitsevat pääasiassa kolme brändiä: Shimano, SRAM ja Campagnolo, kun taas FSA ja Rotor edustavat erikoisempia vaihtoehtoja.
Tässä artikkelissa keskitytään pääasiassa Shimanoon ja SRAMiin.
SHIMANO
Shimano on ehkä vertailukelpoinen SRAMin kanssa maastopyörissä ja sillä on omat vahvuutensa ja kannattajansa.
Kuitenkin maantiepyörissä on huomattava, että Shimano nauttii vahvemmasta asemasta.
Shimanon virallisen maantiepyörävaihteistojen luokittelulistauksen mukaan maantiepyörävaihteistot voidaan karkeasti jakaa kolmeen tasoon.
Korkein taso:
Dura-Ace Di2
Dura-Ace R9100
Ultegra Di2
Keskikorkeatasoinen:
Ultegra R8000
105 R7000
Sisäänrakennettu taso:
Tiagra R4700
Sora R3000
Claris R2000
Claris-sarja:
Claris R2000, Shimanon edullisin malli, on suunniteltu päivittäiseen työmatkailuun ja se on saatavilla STI-kaksoiskontrollina (maantiepyörille) ja STI-vaihdekahvalla (suoralle ohjaustangolle). Vaikka se onkin aloittelijan vaihtoehto, Shimano Claris tarjoaa sisäisen kaapelivedon "Mantis-efektin" vähentämiseksi ja käyttää nelivarpaista kampia. Se tukee 8/16-vaihtoehtoa.
Sora-sarja:
Sora R3000, vuonna 2016 esitelty päivitys 3500-sarjasta, on suunnattu aloittelijoille ja rentoutuneille pyöräilijöille päivittäiseen harjoitteluun ja kaupunkiajoon. R3000 käyttää nelivarpaista kampia ja tarjoaa 9-vaihteisen sisäisen kaapelivedon STI-kaksoiskontrollin ansiosta. Pyöräilijät voivat valita 50-34T kaksoiskampi- tai 50-39-30T kolmoiskampivaihtoehdon, jossa suurin kasettikoko on 11-34T.
Tiagra-sarja:
Tiagra 4700, vuonna 2015 esitelty, on suunniteltu päivittäiseen ajamiseen ja kevyeen maastoajoon harrastajille. Se lainaa avainteknologioita korkeamman hintaluokan vaihteistosarjoista ja tarjoaa kammen vaihtoehdot 52-36T ja 50-34T. Vaihteiden osalta R7000 on 11-vaihteinen, kun taas 4700 on 10-vaihteinen. Kokonaispainoltaan R7000 painaa 2540 g, kun taas 4700 painaa noin 2866 g.
105-sarja:
Uusi 105 R7000, vuoden 2018 alussa esitelty, on suunnattu harrastajille ja sisältää levyjarruversiot. 105 on aina ollut synonyymi erinomaiselle hinta-suorituskykysuhteelle ja se löytyy useista 800-2000 euron hintaluokan maantiepyöristä. R7000, Shimanon edullisin 11-vaihteinen ryhmä, jakaa paljon ominaisuuksia Ultegran ja Dura-Acen kanssa. R7000 tarjoaa lyhyemmän vaihdekahvan liikkeen nopeampia ja tarkempia vaihtoja varten. Etu- ja takavaihtajat tarjoavat vaihtoehtoja kammille 50-34T, 52-36T ja 53-39T.
Ultegra-sarja:
Ultegra R8000, vuonna 2017 esitelty, on suunnattu innokkaille pyöräilijöille, jotka haluavat nostaa pyöräilynsä seuraavalle tasolle. Ultegra on pitkään ollut tunnettu erinomaisesta hinta-suorituskykysuhteestaan ja se löytyy usein 800-2000 euron hintaluokan maantiepyöristä. R8000 tarjoaa monia samoja teknologioita kuin Ultegra ja Dura-Ace. Se tarjoaa erinomaisen vaihtosuorituskyvyn lyhyemmällä vaihdekahvan liikkeellä ja kammen vaihtoehdot 50-34T, 52-36T ja 53-39T.
Ultegra Di2:
Ultegra Di2 on sähköinen versio Ultegrasta ja yksi Shimanon kahdesta sähköisestä vaihdegrupista. Ultegra Di2 voidaan konfiguroida synkronoituun tai puolisykronoituun vaihtoon, jolloin pyöräilijä voi valita käytetäänkö etuvaihdetta (täysi) vai takavaihdetta (puoli) automaattiseen vaihtamiseen optimoimaan ketjun asentoa jokaiselle kasetille ja välttämään ketjun hyppimistä. Lisäksi Ultegra Di2 esittelee uudet mukautettavat ylävipukytkimet vaihtojen tarkkuuden parantamiseksi.
Dura-Ace-sarja:
Dura-Ace R9100, vuonna 2016 esitelty, on suunnattu kilpa-ajoon ja korkealaatuiseen harjoitteluun ammattilaisille ja huippupyöräilijöille. R9100, joka on Shimanon huippuvaihdekokoonpano, tarjoaa monia päivityksiä ja optimointeja verrattuna R9000:een. Vaihtokahvat on uudelleensuunniteltu parannetulla ergonomialla ja liukumattomilla otteilla. Etu- ja takavaihtimet on optimoitu kaapelinvetoa varten, ja etuvaihteessa on integroitu mekanismi kaapelin jännityksen säätämiseen. Takavaihteessa on edelleen Shimanon kuuluisa Shadow-teknologia. R9100-kampiakselit ovat leveämpiä ja niissä on ontto rakenne jäykkyyden ja tehokkuuden lisäämiseksi.
Dura-Ace Di2:
Dura-Ace Di2 on Dura-Acen langattoman sähköisen vaihtojärjestelmän versio. Dura-Ace Di2 on tunnettu yksinkertaisesta ja intuitiivisesta käytöstään langattoman viestinnän avulla vaihteiden välillä. Se tarjoaa siistin ja siistin asennuksen ilman vaihde- tai jarrukaapeleita. Akut on helppo vaihtaa ja ladata, ja niillä on pitkä akunkesto. Järjestelmä käyttää myös kehittynyttä algoritmia ketjun asennon optimoimiseksi ja ketjun hyppimisen minimointiin. Dura-Ace Di2 löytyy sekä vanteiden että levyjarruversioina.
SRAM
SRAM:n virallisen maantiepyörävaihteiden jakautumisen mukaan on 3 tasoa:
Huippuluokka:
Red eTAP
Red
Keskihuippuluokka:
Force
Rival
Perustaso:
Apex
SRAM:n maantiepyörävaihteiden tuotelistassa punaiset laatikot edustavat nykyisiä päämallistoja (vannejarruversioita), kun taas numerolla "1" varustetut laatikot edustavat yksikammioisia levyjarruversioita näistä malleista. Force CX1 on suunniteltu maastoajoon.
Apex-sarja:
- Kaksoiskampi
- Yksikammioinen
Apex on SRAM:n perustaso maantiepyörävaihteissa ja se on suunnattu harrastepyöräilijöille, mutta pienemmällä painolla verrattuna vastaaviin tuotteisiin luokassaan. Apex on saatavana sekä vannejarru- että levyjarruversioina, kuten koko SRAM-valikoima. Se tarjoaa vaihtoehtoja 11/20-vaihteille. Apexissa on kompakti kampisarja ja sen takavaihteessa on 32T suurin rattaan koko. Se on saatavana myös 1x-versiona, joka on suunniteltu maastoajoon. Kasettivaihtoehdot ovat 11-32T tai 11-42T.
Rival-sarja:
Rival on suunniteltu haastaville ja vaativa pyöräilijöille. Se on saatavana vannejarru- ja levyjarruversioina. Rival-kaksoiskampi on suunniteltu tarjoamaan luotettavaa suorituskykyä edullisemmalla hinnalla. Yksikammioinen Rival on suunnattu maastoajoon ja tarjoaa yksinkertaisemman ja siistimmän ulkoasun sekä varmistaa luotettavan vaihdon kaikissa olosuhteissa. Kasettivaihtoehdot ovat 10-36T, 10-42T ja 11-42T.
Force-sarja:
Force on suunnattu kilpailuhenkisille pyöräilijöille ja se on saatavana vannejarru- ja levyjarruversioina. Force-kaksoiskampi on suunniteltu tarjoamaan huippuluokan suorituskykyä ja luotettavuutta vaativille pyöräilijöille. Force-yksikammioinen on suunnattu maastoajoon ja tarjoaa yhden eturattaan yksinkertaisen ja luotettavan vaihdon varmistamiseksi. Kasettivaihtoehdot ovat 10-33T, 10-36T ja 10-42T.
Red-sarja:
Red on SRAM:n huippuvaihdekokoonpano kilpailu- ja ammattipyöräilijöille. Red-kaksoiskampi tarjoaa äärimmäistä suorituskykyä ja painonsäästöä, kun taas Red-yksikammioinen tarjoaa yksinkertaisen ja luotettavan vaihdon maastoajoon. Kasettivaihtoehdot ovat 10-28T ja 10-33T.
Red eTAP:
Red eTAP on SRAM:n langaton sähköinen vaihtojärjestelmä, joka tarjoaa yksinkertaisen ja intuitiivisen käyttökokemuksen. Se mahdollistaa vaihtamisen kahdella painikkeella ilman vaihdekaapeleita. Pyöräilijät voivat mukauttaa järjestelmän toimintaa ja mukauttaa sen tarpeisiinsa. Red eTAP on saatavana sekä vannejarru- että levyjarruversioina.
Johtopäätös
Yhteenvetona voidaan todeta, että sekä Shimano että SRAM tarjoavat laajan valikoiman maantiepyörävaihteistoja eri tarpeisiin ja budjetteihin. Valittaessa oikea vaihteisto riippuu pyöräilijän henkilökohtaisista mieltymyksistä, pyörän käyttötarkoituksesta ja budjetista. On suositeltavaa tutustua tarkemmin kuhunkin vaihdekokoonpanoon, niiden ominaisuuksiin ja teknologioihin ennen lopullisen päätöksen tekemistä.
Huomaa, että pyöräilyalan teknologia voi muuttua ajan myötä, joten on suositeltavaa tarkistaa uusimmat tiedot valmistajien verkkosivuilta tai luotettavista pyöräilyalan lähteistä ennen päätöksen tekemistä.